fredag 7 november 2008

Äntligen fredag

Efter frugans delikata mat så är det dags för provsmakning av delvis gamla godingar.

Bolaget i Kil har inte så stort utbud.

Fr.v. Chimay blå. En trappistöl från Belgien.2 maltsorter och bl.a. Hallertauhumle.Enligt systemet passar den till ost eller som sällskapsdryck. Jag dricker den gärna ensam.Den berättigar en solklar 5:a. Härlig beska.

Erdinger Weissbier Hefe. En överjäst öl med både kornmalt och vetemalt.En liten beska men ganska frisk. En stark 3:a

Nästa är Baron Trenck. En tjeckisk öl som bryggs av Starobrno.En god ljus lager som passar till det mesta. Hackkorv t.ex. En klar 4:a.

Sen kommer jag till en höjdare, Oppigård Golden Ale.Den behöver jag inte berätta mer om. Den är FÖRDJÄVLA god. Köp den och gynna våra duktiga bryggare i Hedemora. 5:a +

Sist men inte minst. Fullers London Pride.En spännande öl som har majsflingor i.Tyvärr kan jag inte betygssätta den för jag har inte kommit så långt än.

Veckans vinnare blir Chimay blå tätt följd av Oppigård.

Jag tror min vapendragare Per K. håller med.Skall försöka få Per att köpa med vit och röd Chimay till nästa fredag åt mig.

Från oss alla till er alla, ha en trevlig helg.

1 kommentar:

Anonym sa...

För mig ä bolage i Kil jättestort tillräckligt sortiment.
Blev redan trött ätter fyra Pripps Blå. :-))))