tisdag 5 oktober 2010

Hann inte med.

Idag var
det skol-
fotodags
på jobbet.
Skolklasser,
lärare, köks-
personal och
vaktmästare
bl.a. skulle
förevigas.
Var ner och
mutade foto-
grafen med
kaffe tidigt.
Frågade lite
försynt om
han ville ta
ett kort på mig.
- Du, vilket gott kaffe, kan jag få påtår, sa han.
Javisst sa jag och satte på en ny panna.
Just då kom barnen in så jag hann inte bli fotad.
Nästa paus så ville fotografen ha en sladd till nåt.
Det fixar jag, sa jag.
När jag väl fann en sladd som han ville ha,
så var det dags för nästa klass att bli förevigad.
Försökte smyga mig närmare inför nästa klassbyte.
Äntligen ropade han på mig.
- Vill du ställa dig längst bak i hallen och kolla så barnen står fint.
- Jajamensan, sa jag.
Vid tolvtiden så visste jag att skolan skulle luncha,
då kanske det fanns tid för mig.
Helt plötsligt blev fotografen väldigt hungrig.
- Han frågade om det fanns nåt bra ställe att äta på i Kil.
Var djävligt nära att visa vägen till soptippen, men ville inte
förstöra chansen att bli fotad efter lunch.
När alla klasser var fotade så såg jag min chans.
Gick återigen ner för att kolla läget.
Då frågade fotografen om jag visste vägen till Grums.
Han undrade om jag kunde skriva ut det från Eniro.
Självklart sa jag.
Datorn krånglade lite, så det tog sin stund.
När jag väl gick ner till han så var alla grejerna nedplockade.
- Oj sa han, nu glömde jag dig.
Men jag kommer nästa år, sa han med ett leende
och drog som en avlöning.

Inga kommentarer: