torsdag 11 mars 2010

Snart bryggdags.

På lördag är det dags att brygga inför sommaren. Limpan ska brygga en Vattusäter 3. Receptet: 23 kilo Bayermalt och 0,5 kilo Caramunich Special. Amarillohumle för beskan och Cascadehumle för aromens skull. Totalt 280 gram humle. IBU´n ska ligga på 31,3. Bröderna Pettersson är lite hemlighetsfulla inför deras brygd. Tror inte att dom frångår ett vinnande recept. Antagligen blir det en Högbacka Special. HP är ju väldigt förtjust i Cascade, så det blir nog en rejäl giva av det. Själv ska jag göra en Välsäter IPA 2010,(Indian Pale Ale). 26 kilo Pilsnermalt och 0,5 kilo Caramunich Special. Chinookhumle för beskans skull. Cascade för både beska och arom. Amarillo endast för aromens skull. Totalt 400 gram humle. IBU = 54,2. Har blivit barnsligt förtjust i öl med hög beska. Testa gärna Oppigårds Amarillo Spring, (finns på bolaget). Den innehåller bara Amarillo-humle. (Nån petig kommer säkert påpeka att den innehåller även vatten, malt och jäst. Det bjuder jag på). Dj-ligt god. Vill ni testa en RIKTIG höjdare så försök få tag på Ruination IPA från Stone Brewery. FANTASTISK god med en IBU på +100. Mest ser jag fram emot HP´s brygg-gryta. Förra gången han lagade den, så åt jag så jag blev "Matsvem".

Inga kommentarer: