måndag 20 april 2009

Vattusäters UPA

I går var det dags för en ny bryggning. Limpan och jag brygger en MYCKET bra öl. Under tiden som receptet görs så provsmakas en Stout. Receptet på vår UPA är fritt att använda för er som vill ha en ljuvlig sommaröl med bra beska. Vattusäters UPA Malt: 22 kg Pale Ale Malt. 1 kg Caravienne. Bitter-Humle: Perle 120 gram och Simcode 25 gram. Perle i vid starten av koket. Simcode i efter 15 min. Aroma-Humle: Hallertau Hersbrucker 80 gram och Näsum 100 gram. Hallertau i koket efter 50 min. och Näsum efter 55 min. 3 nävor Näsum åkte i Whirepoolen. Vi mäskade in vid 66 grader. Där fick det vila i 45 min. Sen höjde vi till 79 grader i 15 min. Sen var det dags att pumpa över till kokkaret. Där åkte humlen i efter ovanstående schema. Sötvörten gav en liten indikation om beskan. Behöver jag tala om va euforisk jag blev. Den som säger sex är härligt har aldrig smakat vår öl. Det kommer att bli en himmelsk midsommar. Sitta i skuggan och avnjuta en kall (hemmagjord) öl är ju aldrig fel.

2 kommentarer:

Australien sa...

kul att det fins en hobbi som sa manga ar intreserade av brygga sitt eget ol njuta av fardigbrygd ol, jag forstar att angpannan ar fardig nu nar ni brygde i helgen ha det gott

Sigge sa...

Hur mår du S-E.F?
Kom ihåg att skicka bilder tillsammans med ett test.
Ang. Ångpannan. Den är på G.